Zdrowie

Zakwas z buraków – właściwości zdrowotne kiszonych buraków

• Bookmarks: 12


Buraki, choć jak na warzywo dość kaloryczne, są bardzo zdrowe. Sięgać po nie powinniśmy wszyscy, a przede wszystkim osoby z anemią. Jeszcze zdrowsze są buraki kiszone oraz sok z kiszonych buraków, który coraz chętniej włączamy do diety. Dowiedz się, jakie właściwości ma zakwas z buraków.

Jakie właściwości ma zakwas z buraków?

Zakwas z buraków, podobnie jak inne kiszonki, bogaty jest w dobroczynne bakterie, które pozytywnie wpływają na florę jelitową. Dzięki temu regularne spożywanie zakwasu z buraków zwiększa naszą odporność, w szczególności więc poleca się go spożywać w okresie jesienno-zimowym, a także w trakcie i po antybiotykoterapii.

Ponadto zakwas z buraków zawiera witaminy A, C, E, K, PP oraz witaminy z grypy B – B2, B6 i kwas foliowy. W kwaszonych burakach oraz zaczynie buraczanym znajduje się również żelazo, magnez, fosfor, mangan, miedź, cynk i potas.

Zakwas z buraków nie tylko na anemię

Zakwas z buraków polecany jest przede wszystkim osobom często narzekającym na infekcje oraz anemikom. Dzięki dużej zawartości dobrze przyswajanego żelaza, anemię można wyleczyć stosując wyłącznie zakwas z buraków. Żelazo pozytywnie wpływa również na kondycję włosów i paznokci.

Magnez i potas to pierwiastki, na których niedobory często uskarżają się osoby aktywne fizycznie. Uzupełniając magnez i potas, a także pozostałe pierwiastki występujące w zakwasie buraczanym, poprawiamy swoją kondycję fizyczną i ogólne samopoczucie. Również osoby o mniej aktywności odczuwają pozytywne skutki picia zakwasu z buraków – więcej energii w ciągu dnia, której często nam brakuje.

Kwas mlekowy zawarty w zakwasie z buraka doskonale wpływa na naszą gospodarkę kwasowo-zasadową, a betanina – charakterystyczny barwnik – to silny antyoksydant, który zwalcza wolne rodniki i przeciwdziała chorobom układu krążenia, między innymi miażdżycy, która prowadzi do choroby wieńcowej. Przy okazji kiszone buraki pozytywnie wpływają na układ trawienny, przede wszystkim pracę wątroby, sprzyjając prawidłowemu metabolizmowi. To wszystko sprawia, że spożywanie kiszonych buraków i zakwasu z buraków ułatwia redukcję tkanki tłuszczowej.

Dlaczego warto pić zakwas z buraków?

Buraki gotowane są zdrowe, jednak posiadają dość wysoki indeks glikemiczny, zatem osoby z cukrzycą i insulinoopornością powinny jadać je wyłącznie okazjonalnie. Ponadto podczas obróbki termicznej buraki zostają pozbawione niektórych składników odżywczych. Z kolei podczas kiszenia witaminy nie ulegają rozkładowi, a w zakwasie powstają wspomniane wcześniej „dobre” bakterie. Zakwas z buraków jest tak samo skutecznym probiotykiem, jak kiszona kapusta czy kiszone ogórki.

Warto zatem sięgać po zakwas z buraków, a same warzywa wykorzystywać do przygotowywania pysznych sałatek. Zakwas z buraków możesz przygotować samodzielnie w domu lub kupić w sklepie Biały SaiBaba.

comments icon0 comments
0 notes
8 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *