Zdrowie

Olej lniany – właściwości i zastosowanie polskiego super-food


Coraz więcej osób dba o to, co je. Staramy się zmieniać nasze nawyki żywieniowe nie tylko ze względu na utrzymanie zgrabnej sylwetki, ale także ze względu na inne choroby cywilizacyjne. Przykładamy coraz większą uwagę nie tylko do tego, ile jemy, ale przede wszystkim co jemy. Świadomie wybieramy produkty, które pozwalają nam utrzymać dobrą kondycję i po prostu dobrze się czuć. Jednym z takim produktów jest olej lniany, który w pełni zasługuje na miano polskie super-food – właściwości oleju lniane są cenniejsze od tych, z których znane są nasiona chia. Dowiedz się, dlaczego i jak warto wdrożyć do swojej diety olej lniany.

Olej lniany w diecie – udowodnione właściwości oleju lnianego

Badania dowodzą, że olej lniany posiada wiele właściwości zdrowotnych. Przede wszystkim olej lniany poprawia profil lipidowy – nie tylko obniża poziom złego cholesterolu (LDL), ale także zwiększa poziom tego dobrego (HDL). W dłuższej perspektywie więc olej lniany przeciwdziała miażdżycy i udarom. Ponadto dzięki zawartym w oleju lnianym kwasowi alfa linolowego, usprawnia on pracę mięśnia sercowego, obniżając ciśnienie krwi i zapobiegając zawałom serca.

Olej lniany reguluje także produkcję insuliny, której nadmiar prowadzi do insulinooporności, często poprzedzającej cukrzycę. Dzięki kwasowi omega-3 i witaminie E olej lniany redukuje poziom insuliny, pozwalając skutecznie walczyć nie tylko z insulinoopornością, ale także PCOS.

Ponadto olej lniany przyspiesza gojenie ran, dobrze wpływa na wygląd skóry i włosów, a także redukuje stres oksydacyjny. Zmniejsza również ryzyko zaburzeń układu kostnego u osób dializowanych.

Olej lniany a siemię lniane – w jakiej postaci lepiej spożywać len?

Każda zdrowa dieta opiera się na jak największej różnorodności zdrowych produktów, dlatego nie warto ograniczać się do spożywania jedynie oleju lnianego. Warto również sięgnąć po siemię lniane, ale wyłącznie w zmielonej postaci, gdyż tylko mielone siemię lniane dostarczy nam drogocennych właściwości odżywczych. Dodając je do potraw lub pijąc gęsty napój powstały z zalania siemienia wodą, zmniejszamy ryzyko zachorowania na nowotwory. Niestety takiej właściwości nie posiada olej lniany, jednak pozostałe właściwości – jak działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzawałowe czy redukcja insulinooporności – są silniejsze w przypadku właśnie płynnej postaci. Dlatego warto do diety wdrożyć zarówno olej lniany, jak i mielone siemię lniane.

Olej lniany – zastosowanie w kuchni

Abyśmy czerpali z oleju lnianego najwięcej korzyści, należy kupować wyłącznie olej lniany nierafinowany, czyli tłoczony na zimno i również na zimno powinniśmy go spożywać. Jest on zatem świetnym dodatkiem do sałatek i dressingów, możemy w nim maczać bagietki lub po prostu wypijać 2 do 6 łyżek stołowych dziennie. Nie powinniśmy na oleju lnianym smażyć ani piec, a celem przedłużenia jego właściwości, należy go przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu. Mielone siemię lniane możemy zalewać wodą i powstały napój wypijać – polecane jest to szczególnie osobom z wrzodami żołądka. Zmielone siemię lniane jest również doskonałym zamiennikiem mąki, którą zagęszczamy sosy i zupy, choć po dodaniu do gorącej potrawy, siemię traci większość swoich właściwości. Pełnowartościowy olej lniany kupisz w Delikatesach Restro – zdrowa żywność, przyprawy i dodatki są zawsze świeże i przechowywane w odpowiednich do tego warunkach.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
23 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.