Samowolne wykorzystywanie atrakcyjnej, dopasowanej do okoliczności muzyki w sklepie, kawiarni czy galerii sztuki może być niezgodne z ustawą o prawie autorskim. Nawet jeśli puszczasz piosenki z radia, możesz się spodziewać problemów np. ze strony ZAiKS-u. Jakie jest rozwiązanie? Czy da się używać muzyki bez uiszczania opłat za prawa autorskie wykonawców? Dowiedz się!
Kto pobiera opłaty za muzykę puszczaną na użytek komercyjny?
Organizacją najbardziej kojarzoną z pobieraniem opłat za muzykę stosowaną na użytek komercyjny – np. w sklepach i restauracjach – jest ZAiKS. Warto jednak wiedzieć, iż nie jest to jedyna organizacja, której płaci się za wykorzystywanie utworów muzycznych. Pokrewnymi są STOART, SAWP i ZPAV. Każda z nich pełni nieco inną funkcję, np. wymieniony jako ostatni ZPAV pobiera opłaty z tytułu praw producentów.
W praktyce oznacza to, że jako właściciel biznesu będziesz płacił albo wszystkim organizacjom, albo tylko jednej z wymienionych, natomiast wówczas Twoja stawka będzie naliczana w oparciu o należności dla czterech organizacji. Po prostu ta jedna – np. ZAiKS – po otrzymaniu wpłaty będzie się sama rozliczała z pozostałymi.
Czy rozwiązaniem jest muzyka bez praw autorskich?
Jeżeli nie chcesz poświęcać czasu na samodzielne komponowanie, wykonywanie i nagrywanie utworów sprzyjających dobremu samopoczuciu klientów, możesz chcieć znaleźć rozwiązanie korzystniejsze finansowo względem zaprezentowanego w poprzednim punkcie. Czy jest nim muzyka bez praw autorskich? Otóż niekoniecznie! Brak praw autorskich wykonawców to nie jedyna opcja. O wiele lepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z systemem Publicmusic, który kupuje muzykę od artystów z całego świata wraz z prawami autorskimi. Tak oto możesz płacić za tylko jedną usługę (w Publicmusic), zamiast za cztery (w organizacjach ZAiKS, STOART, SAWP i ZPAV).
Dlaczego muzyka bez opłat za prawa autorskie w Publicmusic?
Brak opłat do ZAiKS-u i pozostałych organizacji strzegących praw autorskich artystów to nie jedyna zaleta, jaką odznacza się współpraca z Publicmusic. Warto wiedzieć, że firma ta korzysta ze wsparcia muzykologów i psychologów. W efekcie oferowane przez nią utwory są nie tylko przyjemne dla ucha, ale także funkcjonalne. W sklepie skłaniają klienta do zakupu, w restauracji zaś współgrają z bodźcami smakowymi i węchowymi oferowanymi przez dany rodzaj kuchni.
Jeśli masz specyficzne potrzeby biznesowe, możesz je skonsultować z przedstawicielami Publicmusic, by nie szukać skutecznych utworów w ciemno. Ponadto możesz skorzystać z licencji na odtwarzanie utworów w radiu i dokupować nowe utwory, ponieważ biblioteka Publicmusic stale się powiększa.
Fot. Shutterstock