Umiejętności przedszkolaków
Co powinien mówić przedszkolak, abyśmy mogli jako Rodzice spać spokojnie i niepokoić się ewentualnymi problemami z rozwojem mowy? Około 3 roku życia dzieci wchodzą w okres zdania, czyli uczą się posługiwać prostymi zdaniami, zadają pytania, przeczą. Posługują się już wieloma słowami (około 1500!).
Dzieci 4 i 5-letnie rozwijają swoistą mowę dziecięcą, czyli coraz bardziej komplikują swoje zdania, są już bardzo komunikatywne, choć często stosują neologizmy, przeinaczają wyrazy, szukają nowych połączeń. Przed ukończeniem przedszkola maluchy znają już 3-4 tysięcy słów.
Co potrafią przedszkolaki?
Przede wszystkim różnicują już słownictwo i używają pojęć adekwatnych do sytuacji. Wiele dzieci potrafi nawet korzystać z reguł składni gramatycznej zdań. Znają typowe formy gramatyczne, odmieniają wyrazy. Podstawową umiejętnością jest umiejętność narracji, czyli krótkiego opowiadania, które jest zrozumiałe dla innych, np. opowiadania o obrazkach, o sytuacjach. Zadają pytania, proszą i zabraniają. Budują złożone zdania i odtwarzają historyjki – mogą opowiedzieć co się działo w przedszkolu, co zobaczyły. Zapamiętują szybko i powtarzają słowa zasłyszane. Bawią się słowami – powtarzają wierszyki, piosenki, łamisłówka.
Problematyczne głoski
Choć większość dzieci prawidłowo rozwijających się, potrafi w przedszkolu wymówić większość wyrazów, to wciąż głoski takie jak sz, ż, cz, dż oraz r sprawiają im trudności. To zupełnie normalne. Umiejętność wymawiania głoski r przychodzi dopiero około 7 roku życia.
Jak wspierać rozwój mowy?
Nawet jeśli Wasze dziecko rozwija się prawidłowo to polecamy wykonywać szereg ćwiczeń zabawowych, dzięki którym wesprzecie harmonijny rozwój mowy pociechy i zapewnicie sobie spokój na przyszłość. Polecamy w szczególności zabawne ćwiczenia mięśni twarzy i narządów artykulacyjnych, nadmuchiwanie polików powietrzem, wysuwanie i chowanie języka – tego rodzaju ćwiczenia są zabawną rozrywką, a znacząco pomagają rozluźnić kluczowe mięśnie dla aparatu mowy. Zabawy rytmiczne, ruchowe, powtarzanie sekwencji ruchów i wykrzykiwanie haseł, to super pomysł na spędzenie z dzieckiem czasu i przy okazji ćwiczenie umiejętności mowy. Takie ćwiczenia to najczęściej goszczące zabawy w domowym zaciszu. Wniosek więc płynie z tego taki, że inwestowanie w czas spędzany z dzieckiem, to najlepsze rozwiązanie wspierający jego rozwój.
Jeśli jednak Wasza pociecha ma problem z artykulacją głosek, komunikowaniem się, skorzystajcie z pomocy specjalistów. Nie warto czekać, aż dziecko urośnie i ukształtuje się z nieprawidłowymi wzorcami. Im wcześniej rozpoczniecie terapię logopedyczną, tym lepiej. Polecamy w szczególności miejsca przyjazne dzieciom, takie jak poradnia logopedyczna Żuczek (zuczekkrakow.pl). Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju Waszego dziecka, skontaktujcie się z nimi, z pewnością chętnie odpowiedzą na Wasze pytania.
5 thoughts on “Komunikacyjne umiejętności przedszkolaków”