Lifestyle

Jak radzić sobie z bezsennością?


Bezsenność to prawdziwa zmora Polaków. Do problemów ze snem przyznaje się blisko 60% młodzieży i dorosłych, a ok. 10% przewlekle cierpi na bezsenność. Chroniczny brak snu zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, zaburzeń metabolicznych, przyczyniając się również do depresji. Radzenie sobie z bezsennością wymaga kompleksowego podejścia, w tym zmiany nawyków życiowych, stosowania suplementów wspomagających zdrowy sen, leków na receptę, a w niektórych przypadkach korzystania z poradni leczenia zaburzeń snu.  

Sen to podstawowa potrzeba fizjologiczna człowieka. Zapewnia odpoczynek, regeneruje organizm, wzmacniając działanie układu odpornościowego, pobudza do działania i poprawia nastrój. Brak snu znacząco obniża jakość życia. Bezsenność to nie tylko zbyt krótki sen, ale choroba mózgu i całego organizmu. U osób cierpiących na przewlekłą bezsenność występuje wiele nieprawidłowości w badaniach neurofizjologicznych, neuroradiologicznych i hormonalnych. 

Jak radzić sobie z bezsennością?

Jeśli mamy do czynienia z zaburzeniami zasypiania, leczenie przypadłości należy zacząć od zadbania o właściwą higienę snu, czyli ustalenia regularnych godzin kładzenia się i wstawania oraz unikanie stymulantów przed snem. Pomocne będą również treningi relaksacyjne. W walce ze złym jakościowo lub też zbyt krótkim snem sprawdzą się suplementy diety, w szczególności melatonina, znana jako hormon snu – reguluje cykl dobowy i ułatwia zasypianie. Za potencjalne właściwości uspokajające i poprawiające jakość snu cenione są takie suplementy jak magnez czy waleriana.  Specjalista może zalecić leki nasenne o krótkim działaniu lub leki melatoninergiczne, regulujące przebieg rytmu okołodobowego. Podawane o odpowiedniej porze i we właściwej dawce synchronizują fazę snu z pożądanym rytmem człowieka – sen w nocy, czuwanie w dzień. 

Zdjęcie: shutterstock

Pokonaj bezsenność z profesjonalnym asystentem

Osoby mające trudności z osobistym odbiorem leków z apteki mogą skorzystać z usług profesjonalnego asystenta, czyli zaufanej osoby, która odbiera przepisane leki w imieniu chorego, okazując farmaceucie papierową receptę, kod kreskowy e-recepty lub 4-cyfrowy kod, a także PESEL pacjenta. To rozwiązanie jest szczególnie pomocne dla osób starszych lub niepełnosprawnych. Zapewnia dostęp do niezbędnych medykamentów bez konieczności opuszczania domu.

Leczenie bezsenności – terapia poznawczo-behawioralna

Za najskuteczniejszą metodą leczenia bezsenności uznaje się terapię poznawczo-behawioralną CBT-I.  Pozwala na osiągnięcie znakomitych rezultatów zarówno w przypadku bezsenności pierwotnej, cechującej się wydłużonym zasypianiem i/lub nocnymi (lub zbyt wcześnie rano) wybudzeniami, jak i wtórnej, występującej w przebiegu chorób somatycznych i psychicznych. Terapia polecana jest przy bezsenności, która nie reaguje na środki farmakologiczne. Skupia się na uregulowaniu rytmu snu, by stopniowo wydłużać czas spania, poprawiając również jego jakość. Terapia CBT-I realizowana w poradniach leczenia zaburzeń snu. 

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
165 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *